تاریخ : سه شنبه, ۲۸ دی , ۱۴۰۰

بسته های موضوعی

از قبیله خورشید بررسی تاریخی تحلیلی حجاب در سیره حضرت فاطمه زهرا فاطمه زهرا تجلی تمام زنان مقدس قرآنی تربیت فرزند در سیره حضرت فاطمه سلام الله علیها حیا منشـا تمام خوبی ها پیامد های دعا سه مورد فساد آور ارتباط موت و نماز به سوی مقصد لزوم پاکیزه نمودن نفس از شهوات علماى باللّه و عالمان بى عمل غفلت بشر حقیقت مرگ از دیدگاه قرآن کریم خجالت نمى کشى؟ از خدا نمى ترسى؟ ذکر خدا را همیشه داشته باشید دستوری جهت وسعت رزق در مورد ضرورت رجعت بر قلّه‌های معرفت توصیه «شیخ رجبعلی خیاط» به فرد گرفتار مراحل چهارگانه‌ی کمال ربوبیّت گسترده‌ی ربّ العالمین خدا نکند از آنها دور باشیم! صداقت در دعا بهترین رفیق چگونگی ایجاد فضا برای نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام تأثیر رفتار و اعمال ما در زندگی تأثیر کلام استاد راه درمان وسواس اگر نعمت فراوان نیست، قطعا بدانیم که شکر نکرده ایم از نگاه دین باید چه چیزهایی به کودکان آموخت نقش الگویی حضرت زهرا (س) برای زنان و مردان اولویت ها و انتخاب های حضرت زهرا (س) در زندگی شیوه فرزند پروری حضرت زهرا (سلام الله علیها ) حضرت زهرا (س) الگویی برای خوب زندگی کردن توصیه های امام کاظم (ع) درباره تربیت فرزند درس های از زندگی امام سجاد (علیه السلام) روش های برخورد با مشکلات از نگاه نهج البلاغه تربیت دینی فرزندان امیدآفرینی در زندگی سبک زندگی قرآن پسند توصیه های امام حسن(علیه السلام) برای داشتن زندگی آرام موانع استجابت دعا را بشناسید شما فرصت سوز هستید یا فرصت ساز چرا باید مهارت های زندگی را آموخت ۴ عامل روان شناختی موثر بر انتخاب سبک زندگی ما به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ محتاجیم، نه آنها به ما گاو بنی اسرائیـــل مناظره حضرت ابراهیم علیه السلام با نمرود حضرت آدم علیه السلام احـکام فاطمــیه

1

مراحل چهارگانه‌ی کمال

گزیده‌هایی از بیانات حضرت آیت الله علامه رفیعی قزوینی (ره)

بدان که قوّه‌ی عملیه در نفس انسانیه، کافرمای بدن جسمانی است در رسیدن به اوج سعادت و کمال، ناچار است که مراتب چهارگانه که خواهیم شرح داد به سیر و حرکت معنویه عبور نموده تا از حضیض نقص حیوانیت، به ذروه‌ی عُلیای انسانیت نائل و برخوردار شود.

مرتبه‌ی اولی که او را «تجلیه» خوانند، آن است که نفس، قوی و اعضای بدن را به مراقبت کامله در تحت انقیاد و اطاعت احکام شرع و نوامیس الهیه وارد نموده که اطاعت اوامر و اجتناب از منهیّات شرعیه را به نحو اَکمل نماید، تا پاکی صوری و طهارت ظاهریه در بدن نمایان شود؛ و در نفس هم رفته رفته خوی انقیاد و ملکه‌ی تسلیم برای اراده‌ی حق، متحقّق گردد. و برای حصول این مرتبه، علم فقه بر طبق طریقه‌ی حقّه‌ی جعفریه، کافی و به نحو اکمل عهده‌دار این امر است.

مرتبه‌ی ثانیه که آن را «تخلیه» نامند، آن است که نفس به مضارّ و مفاسد اجتماعی و انفرادی اخلاق رذیله و خوی‌های پلید آگاهی یابد؛ و به تدبّر در عواقب وخیم آن‌ها در دنیا و عقبی، بر طبق دساتیر مقرّره‌ی در فن علم اخلاق، آن صفات ناپسند را از خود دور و محو نماید (همچون کبر و حسد و حرص و شهوت و بدبینی به خلق و خودخواهی و باقی صفات رذیله که در کتب اخلاق ثبت است.)

و این کار در معالجات روحانی و طبّ الهی، همچون خوردن مُسهلات و داروها است برای رفع اخلاط فاسده در معالجه‌ی جسمانی و طب طبیعی.

مرتبه‌ی ثالثه که آن را «تحلیه» نامند، آن بود که پس از حصول تخیله و رفع موانع، خود را به زیور اخلاق نیک و خوی‌های پسندیده که در نظام اجتماع و فرد تأثیر به سزا و عمیق دارند، آراسته کند. و این خود پاکیزگی باطن و طهارت معنویه است که تا این معنی حاصل و محقّق نشود، آدمی در باطن، آلوده و نجس خواهد بود؛ هر چند که ظاهر بدن، محکوم به پاکی ظاهری است.

و این کار در طب روحی و معالجه‌ی نفس، مانند غذا و استعمال دوای مقوّی است که برای تولید نیرو و قوّت در بدن در طب جسمانی به کار می‌برند.

و پس از حصول و تحقّق مراتب سه‌گانه‌ی فوق، از برکت صفا و پاکی روح، در نهاد آدمی جاذبه‌ی محبّت به حضرت حق پیدا گردد که تولید آن، از مجذوب شدن قهری است به عالم حقیقت، و سیر شدن از عالم مجازی که عرصه‌ی ناپایدار ممکنات است. و رفته رفته محبّت شدّت نماید و اشتعال و افروختگی در روح عیان گردد و از خود بی‌خود و بی‌خبر شود. و این مقام را که مرتبه‌ی چهارم از کمال قوّه‌ی عملیه است، «فناء» گویند.

لینک کوتاه : https://khm14.ir/?p=769
  • 8 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.